Vrijwel dagelijks krijg ik de vraag of ik mij thuis voel in de grafische branche. Daarbij niet doelend op de liefde voor papier en inkt, maar altijd ‘weer’ vanuit het paperless denken, prijzen die onder druk staan en collega’s die tot voor kort hun deuren door overcapaciteit noodgedwongen moesten sluiten. “Ja”, antwoord ik dan bevlogen. Waarom? Twee jaar geleden werd ik geïnterviewd door Jerry Helmers. Het artikel teruglezend gaf mij wederom het antwoord op waarom. Meteen dacht ik, ik ga hierover bloggen, ik ga schrijven over mijn passie! Hieronder het bewuste interview.
Elke ondernemer weet dat hij iets ‘moet’ met het fenomeen ‘Cross-mediaal’, zo vraagt hij zich tegelijkertijd af op welke wijze hij dat dan precies moet invullen. Want, elke ondernemer wil – hoe je het ook wendt of keert –meer verkopen, een hogere omzet behalen of een grotere bekendheid genereren. “Over online communicatie heeft men over het algemeen wel goede ideeën,” zegt Annet Rijser, directeur/eigenaar van Rijser, studio, print en druk, in Purmerend. “Maar hoe geeft men offline communicatie – dus drukwerk – slim vorm?”
Ondernemers weten dat het niet (meer) werkt om alles online te doen en dat de benodigde gevoelswaarde méér tot uitdrukking komt op papier. “Drukwerk levert emotie op,” zegt een zichtbaar bevlogen Annet. “Is dat niet iets wat iedere organisatie – beredeneerd vanuit zijn eigen doelstellingen ten aanzien van de doelgroep – wil bereiken? Je wilt immers iets in beweging zetten. Precies vanuit die visie praten wij met onze opdrachtgevers. We trachten in eerste instantie middelen-vrij te denken. Dus, we toetsen of het idee dat de klant heeft over zijn offline-communicatie wel het beste idee is. We zien bovendien dat ondernemers vooral vanuit kostenbesparingen beredeneren. Wij zijn er echter van overtuigd dat je – in de keuze van je drukwerk en creatieve offline communicatie – moet laten leiden door kostenbeheersing. Dat is een andere nuance. Dat heeft te maken met de effectiviteit die je nastreeft.”
“Want, kwaliteit wint het,” zo stelt Annet met overtuiging. “Hoe reageer je zelf als je iets fysieks in handen hebt zoals een prachtig vormgegeven folder, waarbij je alleen al aan de structuur van het papier voelt dat het iets bijzonders is.”
“Zo zitten wij regelmatig aan tafel met organisaties als SOS-Kinderdorpen, de Nierstichting, de stichting Slachtofferhulp en het Reumafonds. Dat zijn organisaties die in hun communicatie heel bewust kiezen voor beleving en emotie. Zij zijn als geen ander bezig met de vraag hoe ze op een zo effectief mogelijke manier hun doelgroepen in beweging kunnen krijgen. Dat gaat dus veel verder dan de opdracht ‘Druk maar een foldertje’. Ik durf daarom zelfs te stellen – maar dat geldt ook voor onze opdrachtgevers en klanten in het MKB – dat wij ons graag bemoeien met de behoeften van de klant van de klant… Dáár moet je iets raken.”
Annet ziet de toekomst voor de offline communicatie zonnig tegemoet. “Juist omdat dáár een groeiende behoefte is aan creatieve en hoogwaardige kwaliteit. Simpelweg omdat men ziet dat het effect sorteert. Wij hopen dan ook opdrachtgevers aan ons te kunnen binden die bewust kiezen voor communicatie. En dus bewust kiezen voor het effectief bereiken van hun doelgroepen.”
Jerry Helmers